Gezondheid, Lekker eten, Levensvragen van een moeder, Wat eten we vandaag?

Bananenbrood

Van de week kwam ik online een artikel tegen dat sinds de corona-crisis ineens heel veel mensen bananenbrood eten. Ik snapte de link met corona niet, maar ik eet wel sinds een aantal weken bananenbrood. Ik vind het echt heerlijk, gezond en makkelijk!

Van de winter tikte mijn weegschaal mijn terrorgetal aan. Een paar kilo erbij kon ik altijd wel goed praten, ik word tenslotte ook wat ouder toch? Maar ik houd altijd in mijn achterhoofd, 3 kilo in één jaar, zijn er 30 in tien jaar… Dus toen ik van de winter zo maar eens op de weegschaal stond, ben ik er maar weer snel vanaf gegaan. Ik ben beter gaan letten op wat ik eet, maar vooral op hoeveel ik eet. De eerste kilo’s gingen er makkelijk af, maar voor het mooi en voor mezelf wilde ik eigenlijk nog minimaal 2 kilo’s kwijt. Of 5, ik blijf een vrouw.

Ja, de omslag kwam vlak na het begin van corona. Ik zat niet lekker in mijn vel, was veel thuis en had dus tijd genoeg. Ik ben serieus gaan letten op wat ik at en ben weer veel vaker gaan hardlopen. Ik ben thuis wat aanvullende oefeningen gaan doen en ik heb bananenbrood ontdekt. In het begin heb ik wat verschillende recepten geprobeerd, nu maak ik mijn eigen versie. Eenmaal gebakken, gaat hij in plakken in de vriezer en elke dag gaan er twee sneden mee naar het werk. Een gezonde snack tussendoor.

Mijn recept

  • Basis ingrediënten
  • 3 bananen
  • 3 eieren (of anders evenveel als bananen als je meer gebruikt)
  • 160 gram amandelmeel/havermout/gemalen noten
  • 2 tl bakpoeder
  • Snufje zout
  • Toevoegingen
  • Stukjes dadel of andere gedroogde vruchten
  • Gehakte noten
  • Stukjes pure chocolade!!!
  • Kokosrasp
  • Lijnzaad
  • Alles wat je zelf lekker vindt.

In net begin ben ik het internet gaan afstruinen op zoek naar recepten. Alles een beetje vergeleken en gekozen voor een recept zonder gewone bloem. Jullie weten dat ik heel graag koekjes en taart weg knabbel, maar wie weet is een keer iets anders toch wel gezonder. Het recept uit Paulina’s keuken is een beetje mijn basis geworden, maar ik vond hem iets te nat. Tevens voeg ik niet altijd alleen maar amandelmeel toe (zelf gemaakt, dat wel), maar combineer ik het ook wel met havermout. Amandelmeel is toch een stukje duurder; al vind ik het zelf wel heel erg lekker. Als de amandelen en havermout gemalen zijn, voeg ik wat noten toe die ik in meer of mindere mate ook nog maal, net waar ik zin in heb. Voor mij een must zijn stukje pure chocola, tijdens het eten zijn dat echt verrassingshapjes! Verder probeer ik gewoon lekker af te wisselen.

Het maken van het bananenbrood is super makkelijk. Indien nodig, vermaal de amandelen en havermout. Pureer de bananen en mix de bananen met de eieren, voeg dan de droge ingrediënten toe en spatel op het laatst de stukjes toevoeging nog door. Dan gaat alles in een cakevorm en bak je hem ongeveer 45-50 minuten op 175 graden. Ik bak hem het liefst een beetje droog. Ondanks alle tips, krijg ik hem niet goed bewaard, al twee keer schimmel erop gehad in een korte tijd. Wat is nu dus altijd doe, is hem na het afkoelen in plakken snijden en met een bakpapier ertussen in een bakje in de vriezer. Ik haal elke dag 2! snedes eruit en laat aan de lucht ontdooien; door het invriezen worden ze toch weer wat natter.

Ik vind het bananenbrood heerlijk, neem lekker twee sneetjes mee naar het werk om rond 10:30 te kunnen oppeuzelen. Niks geen mix, en volgens mij allemaal gezonde ingrediënten. Leuk om elke keer iets anders toe te voegen, zo hoeft kokosrasp van mij niet, rozijnen maken het weer wat natter. Gewoon proberen zou ik zeggen. Eet smakelijk

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *