Opvoeden

De macht van social media III

In dit stukje wil ik een paar tips mee geven. Iets wat ik niet zo maar doe, want dat kun je zelf ook wel bedenken of opzoeken. Zo heb ik echt een hekel aan de vijf leukste traktaties of de tien leukste uitjes voor de carnavalsvakantie. Als ik een dagje weg wil, dan zoek ik op google zelf wel iets. Maar dit keer toch wat dingen die ik zelf waar probeer te maken en hopelijk een uitnodiging is voor tips van anderen! Want wat ik mij een paar jaar geleden realiseerde: bijna alles wat wij doen in onze opvoeding, doen we na voorbeeld van onze ouders. Misschien hetzelfde als vroeger thuis, misschien heel bewust juist niet zoals vroeger. Maar wij hebben geen voorbeeld gehad in de social media. Wij hebben van onze ouders niet geleerd hoe we zelf moeten omgaan hiermee, we ontdekken dit zelf. En met hulp van elkaar komen we er wel.

Typ alleen wat je ook durft te zeggen.

Ik schreef dit al in deel I. Je mening vanachter een apparaat is makkelijk gegeven. Maar zou je dit ook tegen een ander zeggen en ook op die manier? Hoe zou je het vinden als een ander het zo tegen jou zegt? Hoe reageert een ander als je dit zegt. En zeker niet over iemand. In een app-groep bijvoorbeeld.

Alleen leeftijdsgenoten als vrienden.

In het ‘echte’ leven speel je ook niet met broers en zussen van vrienden. Tot een bepaalde mate in ieder geval. Oudere kinderen hebben andere interesses. En volwassenen al helemaal. Social media is gericht op sociale interactie. Ik scherm mijn kinderen ook af van bepaalde sociale interacties van volwassenen in het dagelijks leven of op tv. Vrienden van vrienden kunnen zien wat jij doet. Dus alleen kinderen uit de klas en van sport. Bij die laatste groep kijk en filter ik mee. Op sport is de leeftijd toch gemengder en dus ook al die verschillende interesses. Dus soms wordt iemand toch ontvriend op social media, in ieder geval voor een paar jaar.

Foto’s publiceren

Bespreek de impact van foto’s. Nu en later. Eenmaal online, blijft online. En ja, sommige toekomstige werkgevers zoeken internet af. Vind ik zelf weer beetje overdreven, maar daar gaat t niet over hier. Dus besef dat iedereen dit altijd van jou kan zien. Dus wat wil je zichtbaar maken voor de wereld van jezelf en let op wat je van anderen laat zien. Vinden zij dit goed?

Controle en vertrouwen

Kijk af en toe mee. Wie zijn hun vrienden en wat publiceren zij. Ben je het er als ouder niet mee eens, bespreek dit dan. Geef de reden dat je het er niet mee eens bent, vraag wat je kind er zelf van vindt. Laat ze begrijpen en inzien of ze er al aan toe zijn, of het nodig is. Geef ze het vertrouwen zelf te oordelen. Ik kijk af en toe mee. Bij twijfels kijk ik mee. In hun bijzijn. Ze mogen weten wat ik zie en niet of wel goed vind.

Tijd

Tijd op apparaten zoals we het hier noemen. Zeggen we computer, dan zetten ze die uit en gaan ze op de telefoon verder. Dus bij ons is het apparaattijd. Zitten ze veel te veel op naar ons inzien, een veel gehoord probleem deze tijd. Hier proberen we onze draai in te vinden, afspraken te maken. Gelukkig is het niet veel tijd op social media bij ons. Veelal ook filmpjes kijken en spelletjes. Maar afspraken maken dus. Sowieso niet meer na bedtijd bij ons.

Wat ik trouwens wel leuk vind en ik hoop dat dit voor altijd blijft: mijn autocorrectie geeft een rood streepje bij het woord ‘ontvriend’.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *