Wat een ongelooflijk, niet te volgen, idioterie is afvallen. Ik ben me aan het verdiepen in wat informatie op internet en alles spreekt elkaar tegen. Volgens het voedingscentrum moet je alles vooral mager eten, volgens andere bronnen weer vooral de goede vetten. Dan weer wel sojamelk, vanwege het wel of niet aanwezig zijn van bepaalde voedingsstoffen (oa vetten) en dan weer niet, omdat er een heel kwalijke stof in zit. Wij aten en dronken vroeger altijd vet. Volle melk, volle yoghurt, roomboter. Smaakt voller (ik zal niet zeggen beter, want dat is natuurlijk persoonlijk) maar goed, ik vind wel dat je magere yoghurt niet kunt eten, daar is het te dun voor. Wij aten volkorenbrood, elke dag verse groente en niet eens elke dag fruit. Wij zijn allemaal redelijk normaal van postuur. Kan slanker, maar niet te dik. In het weekend mochten we witbrood en soms yoki. Gewoon met mate.

Met mate

Dat is het gewoon het toverwoord. Ik eet nu wel elke dag vers fruit en bijna elke dag verse groente, soms uit blik, moet ook kunnen. Nog steeds volle melk en yoghurt, want dat vinden wij gewoon lekkerder. Nu las ik net een artikel over havermoutpap, 7 fouten die je kan maken. Een van de fouten was, neem niet te veel. Joh, dat geldt toch voor alles. Je kan ook beter één stroopwafel eten dan twee, maar als ik er eenmaal één op heb, krijg ik zo’n zin in een tweede. Dus koop ik ze maar niet meer. Want dat ik mijn valkuil, ik heb totaal geen doorzettingsvermogen. Ik ben zo’n type: ach ik heb er nu toch al één op. Maar ik doe mijn best het af te leren. Ik probeer gewoon dagelijks gezond te eten en te snoepen en dan af en toe iets heel erg lekkers. En dan ook echt lekker. Die beetje lekkere koekjes laat ik staan.

Noten, Sultana en gedroogd fruit

Weet je, volgens mij gelooft de mens van nature wat hem aangepraat wordt. Ik weet niet meer wat ik moet geloven. En soms wil ik iets niet geloven. Wel pak ik vaker een handje met nootjes. ’s Avonds soms gezouten!!! Maar dan denk ik, allicht beter dan twee stroopwafels. Misschien barslecht, maar het blijven noten. En van het voedingscentrum mag je gebrande noten, dus dan zou alleen het zout niet goed zijn. Wellicht zit ik er helemaal naast hoor. Nu heb ik Sultana spelt en Quinoa in huis. Gekregen om te proberen. Minder zoet dan de normale sultana, verder zeggen ze veel meer vezels te bevatten. Het smaakt gezonder, maar of het dat ook is? Dat moeten we maar geloven. Het vult wel en waarschijnlijk is het beter dan twee stroopwafels. Je hebt verschillende smaken, cranberry, dadel en pompoen. Geeft een beetje afwisseling. Soms pak ik gedroogd fruit, las ik net (in datzelfde artikel als de havermout) dat er heel veel suiker in kan zitten. Meer dan in vers fruit. Maar ik wil wel wat afwisseling. En er zit dan meer suiker in, maar er zitten meer vezels in dan in twee stroopwafels.

Gezond snacken en bewegen

Wel lees je overal terug, bewegen. Geen enkel dieet werkt zo goed als ze beloven, als je niet ook beweegt. Bewegen ben ik ook weer meer gaan doen, binnen en buiten. En met mate snacken. En afwisselen met gezond. ’s Ochtends pak ik mijn stuk fruit en dan een Sultana spelt en quinoa. En tussen de middag mijn volkoren boterham. Met vleeswaar en soms gewoon met vlokken. Ik wil toch ook wel blijven genieten. Zou fijn zijn als de weegschaal dan ineens sprongen maakt, sprongen omlaag, voor de duidelijkheid. Dat doet hij nog niet, snoep ik dan nog te veel. Wel gezond, maar te veel? Ach, ik beweeg weer meer, ik eet gezonder, zo kom ik er wel.


signature
Volg hier voor meer leuke info