over prikkels, drama's en rust. En andere alledaagse opvoedraadsels

Snoezelen

Ik associeer het woord snoezelen aan stages die ik heb gelopen bij instellingen voor kinderen met een zware verstandelijke beperking. Daar was snoezelen vaak een methode om in contact te komen met die kinderen of om ze te kalmeren. Dit is mijn associatie, waardoor ik er moeite mee heb als het woord snoezelen ergens anders gebruikt wordt. Zo is er bij ons op de basisschool een ruimte gecreëerd voor kinderen om tot rust te komen, of om even alleen te kunnen werken. Een prikkelvrije ruimte. Iemand noemde dit een keer een snoezelruimte. NEE, NEE, NEE denk ik dan. Dat is iets anders. Maar goed, dit stukje gaat over het principe achter snoezelen. Het door middel van in aanraking komen met bepaalde materialen of vormen tot rust komen, of op je gemak voelen.

Naar je kamer

Een aantal jaar geleden hebben wij de kamer van dochter #3 onder handen genomen. Het moet een fijne plek zijn die rust geeft, waar ze heen kan gaan als het allemaal even te veel wordt. Is voor ieder kind fijn en de andere kamers zijn ook zo ingericht, maar toch wilden we iets extra’s. Zo hebben we een zitzak erin gelegd. Deze zitzak werkt heel goed als ondergrond voor al je kleding, speelgoed en knuffels. Zo ligt dat niet op de grond. Maar als Zitzak werd hij niet gebruikt. Naar de kamer gaan werd hier sowieso gezien als een straf, terwijl wij nooit kinderen voor straf naar de kamer hebben gestuurd. Juist omdat ik niet wil dat het een strafplek is. Nu moet ik toegeven dat we meestal te laat zijn met het voorstel om naar de kamer te gaan. Als de bui is geëscaleerd, komen wij aan met: ‘misschien kun je even gaan afkoelen op je kamer’. Dat moet dus al in de ‘oranje-fase’, als het mis dreigt te gaan. Met hulp van de thuisbegeleider hebben het ‘naar je kamer gaan’ wel kunnen aanleren. De zitzak is vervangen voor een luie stoel, ook daar kun je goed je kleren, knuffels en spullen op kwijt. Er staat een cd-speler met een lading luisterverhalen. Die werken echt heel goed bij dochter #3. Gaat ze op haar kamer puzzelen, dan zet ze een cd aan met een luisterverhaal en dan is ze zo een uur of langer bezig. Werkt trouwens ook bij strijkkralen of knutselen. Door heel veel en goed te praten over het idee achter haar kamer, is het gelukt. Zeker op normale momenten, een lange niks doe zaterdag bijvoorbeeld. Dan stellen we voor dat ze in haar kamer gaat spelen en dan zet ze een cd aan. Is ze zomaar ineens een paar uur bezig. Tijdens de ‘oranje-fase’ moeten we iets meer aandringen, maar neemt ze ook steeds vaker haar rust.

Kamer inrichten

Wat kun je doen om de kamer geschikt te maken? Dat is dus voor iedereen anders, want de een wil juist wel bepaalde prikkels en de ander niet. Zo hebben wij een relatief druk behang op één muur, maar wel met een afbeelding die past bij dochter #3. We hebben een aantal verschillende lampen, die soms allemaal tegelijk en soms maar één aanstaan. Muziek werkt super goed bij ons, een bewegende stoel hebben we nooit geprobeerd. Wil je nog meer tips, kijk dan eens hier: Educadora. Ik vind dit zelf een erg leuke site, ze geeft vaak tips, er worden ervaringsblogs gedeeld. Soms zijn er moeders aan het woord over hun kind en gezin en soms wordt er een product gereviewd. Maar hoe je de kamer dus uiteindelijk inricht, is heel persoonlijk. Succes ermee!


signature

Geef een reactie